Fachschaft Philosophie
print

Links und Funktionen

Navigationspfad


Inhaltsbereich

Lektürekurse Sommersemester 2025

Ihr seid gefragt: Welche Lektürekurse sollen im kommenden Semester stattfinden? Gebt eure Stimme bis zum Freitag, 21. Februar für die Kurse ab, an denen ihr Interesse habt. Die Umfrage dient der Entscheidungsfindung im Auswahlverfahren der Kurse, die stattfinden können. Bei Teilnahmeinteresse oder Fragen (z.B. zur Literatur) schreibt den Kursleiter*innen gerne eine Mail. Bitte beachtet, dass eure E-Mail-Adressen im Anschluss an die Kursleiter*innen weitergegeben werden, wenn ihr für einen Kurs abstimmt. So können euch die Leiter*innen kontaktieren.

 

Folgende Kurse stehen für das Sommersemester 2025 zur Auswahl:

Philosophie und Psychoanalyse im Dialog

 Die Psychoanalyse ist seit ihrer Entstehung eine Disziplin die sich nicht auf die individuelle, therapeutische Praxis beschränken ließ (und lassen wollte), sondern dem Gesellschaftlichen in der Konstitution des Individuum stets eine inhärente Stellung eingeräumt hat. Zwar sind viele Grundkonzepte Freuds im Diskurs angekommen (Ich-Es-Über-Ich, Verdrängung, Freud’scher Versprecher…), nichtsdestotrotz steht die Psychoanalyse in vielerlei Hinsicht im wissenschaftlichen Kontext auf unsicheren Füßen. Debatten rund um die Legitimität der Psychoanalyse kreisen um folgende Fragen: Soll sich die Psychoanalyse auf die therapeutische Praxis beschränken oder hat sie das Recht sich auf verschiedene Felder auszubreiten, wie Kunst, Anthropologie, Soziologie, Medizin etc.? Ist die Psychoanalyse Teil der Kultur- oder der Naturwissenschaften? Die für uns wichtigste Frage: Ist die Psychoanalyse philosophisch relevant? Auf dem Weg zu einer Antwort werden wir uns in erster Linie mit dem Buch Warum Psychoanalyse? von Alenka Zupančič (*1966) beschäftigen, die für die Möglichkeit eines konstruktiven Dialogs zwischen der Philosophie und der Psychoanalyse plädiert. Anhand dreier sogenannter "Interventionen" untermauert sie ihre These. Diese umfassen folgende Themenbereiche:

1.) Sexualität und Ontologie

2.) Ursache und Freiheit (praktische Philosophie)

3.) Die Komödie und das Unheimliche (Ästhetik)

Alenka Zupančič ist eine slowenische Philosophin, Sozialtheoretikerin und Mitglied der Ljubljaner Schule für Psychoanalyse. Im Mittelpunkt ihrer Forschungstätigkeiten stehen Lacan und der deutsche Idealismus (vor allem Kant und Hegel). Ihr Denken steht im engen Dialog mit zeitgenössischen Philosoph_innen wie Alain Badiou, Judith Butler und Slavoj Žižek.

Der Kurs richtet sich an Alle die sich für die Thematik interessieren und bereit sind ihren inneren Widerstand gegen Themen und Denkbewegungen die die Psychoanalyse hervorrufen könnte, beiseitezulegen (nicht verdrängen). Grundlegende Kenntnisse zu Freud und Lacan sind von Vorteil, aber die notwendigsten Konzepte für das Verständnis des Buches von Zupančič können bei Bedarf erklärt bzw. Textpassagen ergänzend gelesen werden. Im Verlauf des Lektürekurses sind – je nach Interesse und Bedarf – kurze Exkursionen in andere Werke von Zupančič (Das Reale einer Illusion (2001), Was ist Sex? (2020)), von Lacan, Freud und Laplanche vorgesehen. Der genaue Ablauf und die zu lesenden Textstellen werden noch bekannt gegeben.

nach oben

Zeno’s Paradoxes

In this reading group, we will delve into Zeno’s paradoxes, which, as Benacerraf noted, present profound philosophical challenges:

"However, the difficulties Zeno raised were far from silly… Although what he claimed to have shown seems to be false, there is far from universal agreement on just what was wrong with his arguments. The debate has lasted these several thousand years. Most likely, it will last several thousand more." (Emphasis added)

Zeno’s paradoxes exemplify how a problem formulated thousands of years ago remains deeply relevant to philosophy today. Contrary to what many people might assume, I believe they serve as a remarkable example of how an ancient puzzle continues to captivate and astonish people today.

In our discussions, we will explore the historical background of these paradoxes, examine the modern "proposed" solutions, and reflect on how such a "simple puzzle" has occupied philosophers across centuries (more than 2000 years). And, of course, we will allow ourselves to be astonished by the problem as well!

Lastly, Zeno's paradoxes occupy a central position in the philosophy of physics and the philosophy of mathematics, particularly in addressing puzzling concepts such as motion, the continuity or discreteness infinity, and the applicability of mathematical concepts to the physical world.
And regarding the concept of continuity, as Leibniz famously observed:
"There are two famous labyrinths where our reason very often goes astray. One concerns …. The other consists in the discussion of continuity and of the indivisibles, which appear to be its elements, and where the consideration of the infinite must enter in."

I hope we will have a great time, and I look forward to seeing people engage with the topic and enjoy the discussions! Feel free to ask any details!

nach oben

 

Greek Tragedy and Philosophy

In der Politeia verbannt Platon die antike Tragödie aus seinem Staat, sie sei in vieler Hinsicht zu gefährlich; Aristoteles wiederum betrachtet sie in der Poetik und Politik als förderlich zur Entwicklung eines guten Charakters. So umstritten sie auch sein mag, eines können wir nicht bestreiten: sie hat beiden Denkern einiges an Kopfzerbrechen bereitet. Auch moderne Philosoph*innen wie Hegel, Nietzsche oder Martha Nussbaum suchen philosophische Zugänge zu den scheinbar zeitlosen und philosophische Grundfragen stellenden, antiken Stücken. Die deutsche Philosophiehistorikerin Gisela Striker nennt uns einen guten Grund zu Lektüre der Tragödien:

"poets often prove to be much better observers of human thought, character and action than philosophers, historians or psychologists, who are apt to launch into theory and generalisation before they have a good description of what they are setting out to explain." (Striker 1993)

"[O]bservers of human thought, character and action" – das ist der Zugang, den dieser Kurs sucht. Darunter fallen Fragen unterschiedlichster Art: Ob moralischer, theologischer oder auch feministischer Natur – alle diese Fragen, die die Philosophie nicht müde wird zu diskutieren, wirft die antike Tragödie auf.

In diesem Lektürekurs werden wir eine Auswahl an Stücken der antiken Tragiker Aischylos, Sophokles und Euripides lesen. Die Stücke sind so ausgewählt, dass sie ein breites Feld philosophischer Fragestellungen zulassen. 12 Sitzungen sollen einen Überblick über die griechischen Tragödien geben und deren philosophische Lesarten aufzeigen. Der Kurs kann deutsch oder englisch angehalten werden.

nach oben

 

Schopenhauer und Wittgenstein: Philosophieren ums Ganze

Philosophie ist Selbsterkenntnis. Sie ist die bedenkende Tätigkeit des Menschen, welcher sich vor dem Hintergrund der eigenen Endlichkeit zum Rätsel geworden ist. In dieser Herausforderung bleibt dem Denken nichts weniger als die Konfrontation des Ganzen, nämlich des Ganzen der menschlichen Existenz. Das Bedenken des Ganzen nennt sich nun: Metaphysik. Sie hat damit den Anspruch, in der Besinnung des Menschen auf sich selbst den Weg in ein geklärtes, gutes Leben zu weisen. Nicht zufällig sieht Schopenhauer daher im Wissen um die eigene Sterblichkeit den Ausgangspunkt aller Philosophie, und ebenso wenig zufällig endet der Tractatus in mystischen, dunkel-andeutenden Sätzen über Tod, Gott und den Sinn des Lebens.

Im Lektürekurs wollen wir uns diesem Denken stellen. Durch ein sorgfältiges Verstehen ausgewählter Texte aus Schopenhauers Hauptwerk „Die Welt als Wille und Vorstellung“ sowie der Schlusspassage der logisch-philosophischen Abhandlung Ludwig Wittgensteins soll damit zweierlei geleistet werden: Zum einen eine Form der Einführung in die Metaphysik und damit das Kerngeschäft der Philosophie – da aber der frühe Wittgenstein in nicht unerheblichen Maße von Schopenhauer beeinflusst ist, auch eine historisch motivierte Engführung der beiden Denker. Im konkreten Vollzug dieses Ansatzes wird sich damit auch das eigentliche Kernanliegen des Kurses entfalten. Denn durch den Weg in die Metaphysik wollen wir im Bedenken des Weges auch dorthin gelangen, wohin der Weg führen soll, nämlich in ein geklärtes Verständnis der zentralen philosophischen Themen, die seit jeher da waren: Gott, Freiheit und Unsterblichkeit.

nach oben

Untersuchung des ersten Abschnitts der Krankheit zum Tode von S. Kierkegaard

In dem Lektürekurs möchte ich gerne einige wenige Passagen aus dem ersten Abschnitt von S. Kierkegaards „Die Krankheit zum Tode“ lesen, um ein paar zentrale Begriffe aus diesem Abschnitt mithilfe des Werks, sowie gängiger Sekundärliteratur näher zu untersuchen. Mögliche Begriffe, die mich interessieren, sind z.B. wie Kierkegaard das Verhältnis von „Möglichkeit“ und „Notwendigkeit“ versteht oder der Begriff der „Ewigkeit“.

nach oben

The Sociality of Science

Though the social component of knowledge has been a constant issue of philosophical discussion since antiquity, it has been largely localized in debates on democracy. In debates concerning epistemology and philosophy of science the sociality of knowledge has remained rather an open question looming in the background, since scientific inquiry has long been considered an individual activity, closely related to an individual-based understanding of rationality. Although there is a growing interest in socialized accounts of scientific knowledge, it has primarily relied on a formalized approach to philosophy. What we will be exploring in this course is the social components of science from a different perspective, one where the central question is what the humanities can contribute to the understanding of Science. For this purpose, we will consider the sociality of science in two dimensions: it’s specific social dynamics and the role of scientific knowledge as a constitutive/central belief system in society at large. These two dimensions, understood as parts of a larger network of what constitutes Science as a whole, reveal an interdependency between Science and the social context within which it exists. The focus of the course will be the exchange between these two seemingly separate spheres, especially how the social context shapes scientific knowledge production and how the resulting knowledge shapes the context itself.

Since this relationship involves mechanisms thought of as external to Science, it will be necessary to adopt an interdisciplinary approach and consult literature that draws from other fields of research than philosophy of science, such as: ethics, aesthetics, political philosophy and sociology of science. This includes selected chapters from Heather Douglas’ Science, Policy, and the Value-Free Ideal, and Helen Longino’s Science as social knowledge. Individual essays on aesthetic and normative values in Science such as David Henderson’s Are Epistemic Norms Fundamentally Social Norms? and Jason Simus’ Aesthetic and Other Theoretical Virtues in Science as well as on the sociology of Science as Bruno Latour’s Agency at the Time of the Anthropocene will also be contemplated. The aim is to consider different – and to an extent contradicting – views and try to develop integrative perspectives of the sociality of science through a philosophical lens.

nach oben

Authentizität – ein veraltetes Ideal?

Authentizität ist in unserer Gesellschaft ein verankerter kultureller Wert. Für Viele sind Selbstfindung und Selbstverwirklichung Ideale, das was ein gelungenes Leben ausmacht. Als kultureller Wert wird das Streben nach Authentizität jedoch oft auch zum Ziel von Kulturkritik. Aus der Philosophie, aber auch der Soziologie und Psychologie werden Stimmen laut, das Streben nach Authentizität als fehlgeleitet, manchmal sogar krankhaft ansehen. Sie wird als narzisstisch dargestellt, mitverantwortlich gemacht für Individualisierung und Vereinsamung, aber auch für Egoismus und den Niedergang der Solidarität. Wir werden verschieden  Konzeptionen von Authentizität genau beleuchten, und uns fragen, ob sie als Ideal gerettet und verteidigt, oder doch lieber abgeschafft gehört.

Als Vertreter der Authentizität bieten sich einerseits Existentialisten wie Kierkegaard und Sartre, andererseits gegenwärtige analytische Texte an. Bei den Kritikern der Authentizität können wir ebenfalls eher auf der analytischen Seite bleiben, oder aber kontinentale Philosophen wie Foucault und Adorno lesen. Sowohl für Kritiken, als auch für Verteidigungen bietet sich zudem ein Exkurs in psychologische und soziologische Literatur an. Der Kurs kann je nach Wunsch auf Deutsch oder auf Englisch stattfinden.

Authenticity is an established cultural value in our society. For many, self-discovery and self-realization are ideals, what constitutes a successful life. However, as a cultural value, the pursuit of authenticity is also often the target of cultural criticism. In philosophy, but also in sociology and psychology, some voices consider the pursuit of authenticity to be misguided, perhaps even pathological. It is portrayed as narcissistic, held partly responsible for atomization and isolation, but also for egoism and the decline of solidarity. We will take a closer look at various conceptions of authenticity and ask ourselves whether it should be saved and defended as an ideal, or rather abolished.

Representatives of authenticity include existentialists such as Kierkegaard and Sartre on the one hand, and contemporary analytical texts on the other. Among the critics of authenticity, we can also stay on the analytical side or read continental philosophers such as Foucault and Adorno. For both critiques and defenses, an excursion into psychological and sociological literature would also work well. The course can be held in German or English, depending on your preferences.

nach oben

Intentionality: Phenomenological vs. Analytic Approaches

Few philosophical disputes highlight the fundamental differences between phenomenology and analytic philosophy as clearly as the debate surrounding intentionality. Originally the idea that consciousness is always directed toward something, intentionality has been explored extensively in these two major traditions throughout the twentieth century. This course will analyse their different approaches and methodologies, compare and discuss applications. Due to the subject’s relevance across various philosophical discussions, this tutorial will focus on how different scholars construe the relationship between intentionality and action.

Through readings from both traditions, we will address core questions such as: How do different scholars define and explain intentionality? What are the implications of their approaches for understanding perception, action, and meaning? Which view of intentionality better accounts for different kinds of actions? And how does the debate around intentionality connect to contemporary philosophical issues such as the notion of free will or the embodied nature of perception?

The aim and scope of this tutorial will diverge from the course "Intentionalität" given by Dr. Bonk, particularly in its emphasis on the phenomenological tradition and selected literature, so there will be no content overlap. The tutorial will be held in English.

nach oben

Mathematics and Metametaphysics

Tutor: Pietro Lampronti
E-Mail: Pietro.Lampronti@campus.lmu.de
Concept:

Have you ever wondered about the true nature of mathematical objects? Are there abstract objects at all? What are objects anyway, and what ontological constraints shape their existence? How do these questions influence broader debates in metaphysics?

If these topics intrigue you, then this course is for you! We will explore some of the most fascinating questions in the philosophy of mathematics and metaphysics through the lens of Abstractionism, a cutting-edge and highly influential framework in the field. Beyond mathematics, Abstractionism has profound implications for key philosophical concepts such as grounding and mereology. We will also tap into the rapidly growing field of metametaphysics to flesh out the Abstractionist approach to defining abstract and mathematical objects, ultimately shedding light on the nature and role of mathematics itself. All in all, we will engage with state-of-the-art literature that would normally take a few semesters to be offered in a standard university module.

What makes this tutorial truly special is the opportunity to engage directly—mostly in person—with world-renowned experts. Dr. Zanetti (IUSS Pavia), author of the latest monograph on Abstractionism, will kick off our journey, followed by Prof. Eklund (Uppsala University) and Dr. Assadian (Leeds University), who will join us for in-depth discussions of their work. These guest sessions will provide a unique chance to interact with leading scholars and engage with brand-new research in real time.

No advanced mathematics is required; some familiarity with metaphysics may be helpful.
For more details or questions, including a full program of the course, feel free to reach out via email. Looking forward to seeing you in April!

nach oben

Understanding Scientific Understanding

Following the tradition of Hempel and the logical positivists, understanding was long construed as a subjective feeling of Aha! that may or may not be connected with grasping the correct explanation. De Regt’s Lakatosh Award-winning Understanding Scientific Understanding (2017) broke the tie with this tradition, and sparked renewed interest in the notion of understanding within philosophy of science. Scientific understanding emerges as distinct from and irreducible to other well-discussed notions such as explanation or knowledge, and remains a hotly debated topic still today.

Our reading group represents a chance to read a central work on the topic of understanding in full, and discuss the innovative and highly influential account it presents. Engaging with de Regt’s book will be beneficial not just for getting a grip on the understanding debate, but also for making relevant connections with other central discussions, relating to scientific progress, realism, models and idealisations, and scientific explanations. Furthermore, de Regt draws on interesting examples from the history of science which we will discuss, ranging from the 17th-century debates on gravitation, and 19th-century theories of gases, to the 20th-century quantum physics. Due to this, the book has been described as a "magnificent example of how history and philosophy of science can productively be integrated".

The reading group will be organised in two parts:

Part 1: Over the first nine sessions, we will read and discuss de Regt’s Understanding Scientific Understanding in full.
Part 2: The remaining five sessions will connect de Regt’s ideas to broader philosophical discussions. One suggested reading for the first session is Hasok Chang’s highly relevant Realism for Realistic People (2022). Additionally, there is well-developed research on integrating de Regt’s account of understanding with other sciences, such as psychology, biology, and economics, among others — which we may choose to explore. Alternatively, the final sessions can also remain flexible, allowing us to delve deeper into issues that emerged in earlier discussions.

We welcome both those who are familiar with the discussion on scientific understanding, as well as those who wish to engage with the topic for the first time.

nach oben

Eine neue Umweltethik im Anthropozän – kapitalismuskritische Perspektiven auf die Ökologische Krise

“We are stuck with the problem of living despite economic and ecological ruination. Neither tales of progress nor of ruin tell us how to think about collaborative survival. It is time to pay attention to mushroom picking. Not that this will save us—but it might open our imaginations.” (Anna Tsing, 2015)

Der Lektürekurs versucht sich der Problemstellung anzunähern, wie eine neue Umweltethik angesichts des menschengemachten Klimawandels und seinen Folgen aussehen kann. In 2-3 Einführungssitzungen setzten wir uns mit dem Anthropozänbegriff und einer kapitalismuskritischen Perspektive auf die Ökologische Krise (basierend auf Nancy Fraser und James W. Moore) auseinander, um eine gemeinsame Diskussionsgrundlage zu schaffen. Anschließend lesen wir Texte von Bruno Latour, Donna Haraway und Anna Tsing, die ausgehend von einer Kapitalismuskritik neue ethische Grundlagen aufstellen, welche sich von einem anthropozentrischen Mensch-Natur-Denken lösen und den Menschen als eingebettet in ein größeres Netzwerk betrachten.

Im letzten Teil des Kurses wollen wir gemeinsam nach praktischen Ansätzen suchen, die möglicherweise einen Ausweg aus den kennengelernten Spannungsverhältnissen bieten können. In diesem Zusammenhang können zum einen bewusste Naturerfahrungen zum Tragen kommen, die eine Bezugnahme auf Augenhöhe ermöglichen und (wie in Jenny Odells Buch How to Do Nothing) auch subversives Potential aufweisen können. Zusätzlich sind auch politische Freiraumstrategien denkbar, die auf konkreten gesellschaftlichen Wandel abzielen.

Über zusätzliche Textvorschläge, die die anderen Teilnehmer*innen gemeinsam lesen und diskutieren wollen, freuen wir uns! Die Texte werden teilweise auf Deutsch, teilweise im englischen Original zur Verfügung gestellt.

nach oben

Feministische Philosophie der Sexualität – The Private is Political

„The private is political“ ist einer der wohl bedeutendsten Slogans der zweiten Welle des Feminismus. In den Anfängen genutzt, um die Verdrängung der Frau in private Sphären und die damit einhergehende politische Mundtotmachung aufzuzeigen, hat dieser Ausruf über die Zeit verschiedenste Neuinterpretationen und Deutungen erfahren, welche immer neue Probleme sichtbar gemacht haben. Auch in diesem Kurs wollen wir uns einem Konflikt der vermeintlichen politischen und privaten Sphären widmen.

Gerade die Sexualität wird häufig als ein intimes privates Thema gehandhabt. „Was im Schlafzimmer passiert, geht niemanden etwas an und was die da machen, interessiert mich doch nicht, solange man mich da nicht mit reinzieht“ ist ein Satz der so oder so ähnlich viel zu oft zu hören ist, sobald es um Debatten der Sexualität geht. Das dieses Statement schnell an seine Grenzen stößt kann man an vielen Beispielen aufzeigen. Ob es ein Blick Richtung Kirche ist, welche als öffentliche Institution weiterhin gegen Homosexuelle oder andere von der Heteronormativität abweichenden Gruppen hetzt, oder ob man veraltete Regelungen wie die erst kürzlich aufgehobene Regelung zu Blutspenden durch Homosexuelle betrachtet. Wenn sich die Politische Sphäre ins Private einmischt, wird das Private zwangsläufig politisch.

In diesem Lektürekurs wollen wir uns aber auch weitere Frage stellen. Was wenn das vermeintlich Private von sich aus politisch wird? Macht die Trennung von Privatem und Politischem überhaupt Sinn? Statt zu betrachten wie sich patriarchale Strukturen von „oben nach unten“ auswirken, wollen wir uns der Frage widmen wie sich patriarchales Denken von „unten nach oben“ entwickeln kann. Wir wollen einen Blick darauf werfen, wie einzelne Menschen durch ihr Handeln im vermeintlich privaten dazu beitragen, über Regelungen und Gesetze hinaus, strukturelle Probleme zu schaffen und zu erhalten.

nach oben

Neo-Confucian Metaethics: Zhu Xi and Wang Yangming

Tutor: Patrick Miranda Stegemann
E-Mail: p.miranda@campus.lmu.de
Concept:

Das neokonfuzianische Projekt zeichnet sich durch verschiedene, konzertierte Versuche aus, Moral auf eine Metaphysik zu gründen, die sowohl den angeblichen Egoismus der Daoisten als auch das universelle Mitgefühl der Buddhisten in seiner Unparteilichkeit unterläuft. Um diesen Versuchen nachzuspüren, werden wir zwei neokonfuzianische Philosophen, Zhu Xi und Wang Yangming, in Auszügen lesen und dabei auch einen Blick auf den weiteren Kontext ihres Denkens werfen. Zhu Xi vertrat einen Dualismus zwischen der konstitutiven Musterung (理), die allen Dingen innewohnt, und dem raumzeitlichen Stoff (氣), aus dem sie bestehen. Ethische Normen lassen sich der Musterung der Welt entnehmen. Diese Position gewann mit der Zeit den Rang der Orthodoxie. Wang Yangming – Zhu Xi's prominentester Kritiker – lehnt dessen Dualismus hingegen zugunsten der Ansicht ab, dass unser Herz-Verstand (心) a priori Gut von Böse zu trennen weiß und moralische Unkenntnis eine Folge von geistiger Verdunklung sei. Demnach bestehe kein Grund, nach der Musterung in den Dingen außer uns zu suchen. Alle Texte werden in englischer Übersetzung zur Verfügung gestellt. Chinesischkenntnisse sind nicht erforderlich. Nach Wunsch kann der Kurs auf Deutsch oder Englisch abgehalten werden.

The neo-Confucian project is marked by various concerted attempts to ground morality in a coherent metaphysics opposed to both the selfishness they attribute to Daoism and the impartiality of Buddhist universal compassion. To trace these attempts, we will read excerpts from two neo-Cofucian philosophers, Zhu Xi and Wang Yangming. We will also look at the wider context of their work. Zhu Xi championed a dualism of the constitutive pattern (理) which is immanent in all things and the spatiotemporal stuff (氣) which they are composed of. Ethical norms are derived from the pattern. This view formed the orthodox mainstream. Wang Yangming, on the other hand, is Zhu Xi's most prominent critic. He rejects Zhu Xi's dualism in favour of the view that our heart-mind (心) has an innate grasp of good and bad and moral ignorance is a matter of mental obfuscation. Consequently, there is no need to look for the pattern in things outside of us. All texts will be provided in English translation. No knowledge of Chinese is required. Depending on the participants' preferences, the course can be held in German or English."

nach oben

Countersexuality in the Pharmacopornographic Era

Tutor: Tiago Dannenbaum
E-Mail: Tiago.Dannenbaum@campus.lmu.de
Concept:

Despite having been criticised by nominal figures such as Butler in her Gender Trouble, the sex/gender distinctions as a way of making sense of our sexed lives has become all too prevalent. By closely dwelling with Paul B. Preciado’s transfeminism, we’ll dive in one of the most fascinating and digressive ways of deconstructing this binary. Born in Spain as Beatriz, he studied in the New York School and in Paris under Derrida. Yet Deconstruction is but one on a long list of influences, including Irigaray, Wittig, Butler, Foucault, Deleuze and Guattari, Hocquenghem, among many more, that make Preciado’s work an implosive philosophical mix of queer theory, metaphysics, biopolitics and schizoanalysis. His work can be (somewhat artificially) divided between theory and praxis — the diagnosis of our age as a pharmacopornographical one on the one hand, countersexual praxis as its challenge on the other. Pharmacological since sex is biologically constructed through drugs and chirurgical interventions, as exemplified by the history of contraceptives and John Money’s developments in “treating” intersex children into sexual difference — as Preciado shows in Testo Junkie. Pornographic, insofar as signs, their production in cultural factories such as Playboy in the mid 20th century, and their diffusion en masse play a crucial role in shaping our desire — as Preciado explains in his second thesis, Pornotopia. Preciado’s life is one of political praxis: museum curator, film producer, activist and academic, he organized the first dragking workshop in France and experimented with the self-administration of testosterone, thus living a life beyond binarism for some time before fully transitioning. In his Countersexual Manifesto, Preciado provides a political critique of the binary and a sketch of a future countersexual society, where binarism and heteronormativity have been surpassed, the dildo and the anus thus becoming the countersexual centres of desire. In the reading course, we will read chapters of Preciado’s books and papers to get a feeling for these different topoi in his work. The course can be held in German or English, depending on the participant’s wishes. A preliminary course plan will be sent per email that will be further negotiated with the participants, with the possibility of prioritising one of the books or reading texts by his predecessors to provide more context to the core reading. I highly recommend some of his interviews on YouTube to further see if the course interests you!


Servicebereich